آوریل 19, 2024

لوکوربوزیه
لوکوربوزیه

لوکوربوزیه

بیوگرافی لوکوربوزیه و معرفی آثار معماری ایشان

لوکوربوزیه ، معمار فرانسوی متولد سوئیس است که متعلق به اولین نسل پیشگامان موسسه مدرسه بین المللی معماری است.

خلاصه زندگی نامه لوکوربوزیه :

لوکوربوزیه با نام اصلی شارل ادوارد ژانره در 6 اکتبر 1877 در سوئیس به دنیا آمد . در سال 1917 به پاریس مهاجرت کرده و اسم مستعار لوکوربوزیه را برای خود برگزید.

در سبک معماریش، او به طور عمده از استیل و قطعات بتنی تقویت شده و بیشتتر  با فرم اِلمانهای هندسی کارکرده است. طرح های لوکوربوزیه ساختارها و فرمهای شفاف را برجسته کرده که این امر متناسب با سبک معماریش است.

 اوایل زندگی لوکوربوزیه :

شارل ادوارد ژانره متولد 6 اکتبر 1887 با نام مستعار لوکوربوزیه دومین پسر ادوارد ژآنره بود که  ادوارد ژانره یعنی پدرش یک طراح  صنعتی صفحات مدور ساعت در یک شهرک صنعتی و مادرش ژانره پِرت یک موسیقیدان و معلم پیانو بود.

خانواده اش که یک خانواده کلوین گرا بودند عشق هنر و سرزمین خود بودند جاییکه خانواده اش در پی جنگ های فرقه ایی مسیحیت قرن دوازدده میلادی به آنجا گریخته بودند و همه این موارد روی جوانی به نام لوکوربوزیه تأثیر گذاشته بودند.

در سن 13 سالگی ، لوکوربوزیه مدرسه ابتدائی خود را رها نموده و به یادگیری هنر در ژاکس دِ فاوندس همت گماشت . جایکه در آنجا کنده کاری و میناکاری را به تبع از هنر پدرش یاد گرفت.

بعد از طراحی اولین خانه اش، در سال 1907 یعنی در سن 20 سالگی لوکوربوزیه به نواحی مختلف اروپا اعم از ایتالیا ، ویِنا ، مونیخ و پاریس سفر کرده و این سفرها همراه با ملاقات با بزرگترین معماران که در میان آنها آگوست پِرت و یکی از طراحان سازه های بتنی تقویت شده  و نیز بعدا با معمار مشهور یعنی پیتر بهرنس که لوکوربوزیه از اکتبر 1910 تا 1911 پیش او باقی ماند و کار کرد.

فعالیت های آغازین :

این دسته سفرها یک نقش بسزایی در تعلیمات لوکوربوزیه به جای گذاشت . او سه کشف مهم را در معماری بنیان نهاد : 1- تضاد بین فضاهای جمعی بزرگ و فضاهای جز شده فردی که پایه و اساس چشم انداز خود را از ساختمان های مسکونی بزرگ تشکیل و بعد ها بسیار تأثیر گذار شد. 2- نسبت و تناسب کلاسیکی از طریق معماری رنسانس. 3- شکل های هندسی و استفاده از چشم انداز به عنوان یک ابزار معماری.

در سال 1912 لوکوربوزیه جهت آموزش دادن L’Eplatenier و گشایش نمودن فعالیت های معماری خود به ژاکس دِ فاوندس برگشت. او یک سری از ویلاها را طراحی نموده و شروع به تئوریزیه کردن استفاده از بتن تقویت شده به عنوان یک چارجوب سازه ایی از بعد تکنیک مدرن کرد.

لوکوربوزیه شروع به تجسم نمودن و تصور ساختمان های طراحی شده از این دسته مفاهیم  به عنوان سازه های پیش ساخته که صرفه اقتتصادی را به همراه دارد و در بازسازی منازل آسیب دیدده از جنگ جهانی دوم بود نمود.

طرح های طبقاتی ساختمانی او بیشتر شامل فضای باز، رها نمودن قطب های پشتیبان، دیوارهای داخلی و خارجی آزاد از محدودیتهای ساختار معمول بوده است. اینن سبک معماری، ستون فقرات و بدنه اصلی معماری لوکوربوزیه تا قریب به ده تشکیل داد.

مهاجرت به پاریس :

لوکوربوزیه در سال 1917 به پاریس ، جایی که به او به عنوان یک معمار در سازه های بتنی تحت نظر قراردادهای دولتی کار می کرد، مهاجرت نمود. با وصف نفوذ بیشتر، زمان دهی پرسود، نظم و انظباط بیشتر در طراحی و نقاشی او بیشتترین وقت خود را صرف این کار نمود. سپس در سال 1918 لوکوربوزیه با نقاش سبک کوبیست، یعنی آمِده آوزانفِست که مشوق لوکوربوزیه در طراحی و نقاشی بود آشنا شد.

روحیات مشابه آن دو سبب شد تا یک دوره همکاری  را باهم شروع کرده و سپس سبک کوبیسم را رد کردند. با داشتن این افکار  در ذهن ، آن دو کتابی تحت عنوان اپرس در کوبیسم ( یا بعد از کوبیسم) که در واقع بیانیه ایی ضد کوبیسم بود را منتشر کردند و یک جنبش هنری جدید به نام لفظ قلم را بنیان نهادند. در ساال 1920 همراه باا شاعری به نام پاول دیره مجله ایی تحت عنوان اسپریت نو ( روح نو) را که به بررسی آوانگارد می پرداخت را تأسیس نمودند.

در اولین نشریه مجله، شار ادوارد ژانره با نام مستعار لوکوربوزیه که نام پدربزرگ خود بود را با این عقیده که هر آدمی در طول زندگی می تواند خود را کشف کند را عوض نمود.

در عناوین مجله اسپریت نو، هر سه مرد در مقابل جنبش های هنری گذشته معماری دکوراسیون و از سبک جدید لوکوربوزیه در کارکردگرایی دفاع می کرد را نوشتند. در سال 1923 لوکوربوزیه کتاب معماری ورس اونه ( یا به سوی معماری جدید ) منتشر کرد. در این کتاب اظهارات مشهور لوکوربوزیه همچون ” یک خانه یک ماشین برای زندگی است ” ، ” یک خیابان منحنی ، یک مسیر احمقانه است” و ” یک خیابان راست برای مردان است” را نوشت.

آثار مهم لوکوربوزیه :

  • ویلا استین دومونزی
  • ویلا شواب
  • ویلا ساووی
  • ویلای ژانره
  • ۱۹۳۱ – کاخ شوروی، روسیه
  • ۱۹۳۸ – آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده
  • ۱۹۴۸ – خانه کراتکت، آرژانتین
  • ۱۹۵۲ – ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده
  • ۱۹۵۴ – عبادتگاه رونشام، فرانسه
  • ۱۹۵۶ – موزه احمدآباد، هندوستان
  • ۱۹۵۶ – مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق
  • ۱۹۵۷ – موزه ملی هنر غرب، ژاپن
  • ۱۹۶۰ – دیر سنت ماری، فرانسه
  • ۱۹۵۸ – نمایشگاه فیلیپس بلژیک
  • ۱۹۶۱ – مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
  • ۱۹۶۹ – کلیسای سنت پیر فرمینی، فرانسه

ویلا ساوا :

تفاوت اصلی این ویلا با خانه های قبلی که توسط لوکوربوزیه طراحی و اجرا شده است، ساخته شدن این ویلا در محوطه وسیع و مستقل از دیگر خانه ها است. با این وجود این ویلا که بین سالهای 1928 تا 1930 در پوآسی ساخته شده است دارای پنج اصل مهم لوکوربوزیه می باشد.

با وجود ساخته شدن این ویلا در دره رود سن در خارج پاریس که در طبیعت بود اما به هواسته کارفرما خارج از طبیعت ساخته شده بود و این به دلیل علاقه کارفرما به داشتن خانه ای با چشم انداز و دورنمایی وسیع بود به گونه-ای که هیچ درخت یا پستی و بلندی زمین این دورنما را احاطه نکند.

این ویلا به شکل مکعبی است که بر روی چند ستون قرار دارد اما برای نفوذ نور آفتاب به درون بنا در جانب جنوب شرقی و جنوب غربی قسمتی از آن برداشته شده و درب اصلی آن در قسمت شمال غربی قرار دارد پس می توان گفت که یک مکعب کامل نیست.

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!