۰۵ خرداد, ۱۳۹۸

  • تلگرام
  • آپارات
  • اینستاگرام
رساله ویلا – مطالعات طراحی ویلا – پروژه ویلا – طرح نهایی ویلا – پایان نامه ویلا

رساله ویلا – مطالعات طراحی ویلا – پروژه ویلا – طرح نهایی ویلا – پایان نامه ویلا

دانشجویان، معماران و علاقه مندان عزیز شما می توانید در این بخش از وبسایت معماری فراز رساله ویلا به همراه ۷ مجموعه از نقشه های ویلایی را دانلود کنید .

مطالعات ویلا ۱۵۵ صفحه فایل وورد و  ۷۷ صفحه فایل پی دی اف و هفت نقشه اتوکد

 بخشی از مطالعات:

مقدمه:
خانه شاید یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین گونه‌های معماری باشد. شاید بتوان پذیرفت معماری با «خانه» و سرپناه آغاز شده است. جستجو برای یافتن و سپس تلاش برای شکل دادن و ساختن سرپناه، از بسیاری از فرم‌های دیگر معماری قدیمی‌تر و حیاتی‌تر است. پیش از آن که معماری نیایش‌گاهی یا معماری آرام‌گاهی به وجود آید؛ یا پیش از آن که انسان‌ها مکان‌هایی را برای داد و ستد کالاهایشان طراحی کنند و فضاهای دیگری را به امور آموزشی اختصاص دهند و سپس به طراحی فضاهای شهری و عمومی بپردازند، «خانه» بوده است.
الگوی اصلی و بنیادین کلیه فضاها در طراحی، همان خانه است. موزه، خانه‌ی اشیا است، بیمارستان خانه‌ی بیماران، مسجد خانه‌ی خدا، مدرسه خانه‌ی بچه‌ها و شهر خانه‌ی مردم است. به همین ترتیب خانه‌های بی‌شماری وجود دارند. و اما خانه‌ی واقعی، خانه‌ای است که تک‌فضایی باشد. خانه‌های اولیه تک فضایی بوده‌اند. به همین دلیل برخی از معماران، ایاصوفیه را برجسته‌ترین اثر معماری جهان می‌دانند.
جای شگفتی فراوان است که بسیاری معتقدند شرایط جهان امروز و کوچک و متراکم شدن اقامت‌گاه و رواج آپارتمان‌نشینی موجب به خطر افتادن مفهوم خانه و حتی از بین رفتن آن شده است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. چه بسا احساس هویت و آرامشی که یک آپارتمان‌نشین در آپارتمان خویش بدان دست می‌یابد، برای فردی که در خانه‌ای مجلل و با اتاق‌های تو در تو زندگی می‌کند، آرزویی دست‌نیافتنی باشد.

در واقع تغییر ساختار فیزیکی اقامت‌گاه‌ها با توجه به شرایط زمانه، نمی‌تواند خللی بر مفهوم خانه وارد کند؛ چرا که سکونت و داشتن خانه، نیاز ذاتی، روانی و همیشگی بشر است. بی‌خانمانی ما انسان‌های معاصر، ریشه در همین ناتوانی ما در خانه کردن دارد. ما در خانه‌هایمان اتراق می‌کنیم، شب را سحر می‌کنیم، تا دوباره در جاده‌ی بی‌انتهای روزمان طی مسیر کنیم. ما مقیم خانه‌مان نیستیم. ما توان اقامت را از دست داده‌ایم.

خانه‌های ما به واقع کاشانه‌هایی بی‌رمق‌اند. کالبدهایی مسطح و بی‌عمق.
اما هر خانه‌ای برای ما خانه نیست. به جرأت می‌گویم که کالبد معماری خانه، تنها بخش کوچکی از یک خانه است که امکان خانه شدن اثر معمار را فراهم می‌کند. بخش زیادی از خانه را خاطرات و آن چیزی که حال و هوای خانه می‌نامیم، برای ما می‌سازد ( لحظه‌ای به خانه مادربزرگ – پدربزرگ خود یا خانه‌ای که از آن دور هستید، فکر کنید.

شاید با همه زشتی‌هایش، فقط برای شما زیبا باشد) به نظر من، معماری خانه را ساکنان آن انجام می‌دهند ( با توجه به این که همه ما معمار دنیا آمده‌ایم و بعد فراموش کردیم) و بخش عمده این معماری، معماری داخلی است.

فصل اول

کلیات

۱-۱ شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح : 
خانه من

ب) علت انتخاب موضوع :
فضای مسکونی که انسان در آن سکونت می گزیند با دیوارها و کف وسقف و….. هویت خانه مسکونی را شکل می دهند این ساختار پناهگاهی است در مقابل باد و باران و …. علاوه بر تامین نیازهای اولیه انسان همچنین مفهوم تعلق خاطر را در ذهن افراد پر رنگ تر می کند و کانونی پدید می آورد که می تواند قلب یک فضایی مسکونی به حساب آید. هدف من طراحی خانه ای است که با روح و روان انسان رابطه برقرار کند و پایگاه معنوی افراد خانه بشمار آید.

ج) هدف و ضرورت :
مرکزیت قرار دادن کانون خانواده به عنوان یک اصل و طراحی خانه ای که نیازهای روحی و روانی تک تک افراد خانواده را تامین کند . از خداوند منان خواستارم مرا در رسیدن به این هدف یاری رساند۰

۱-۲ خانه :
خانه کهن ترین ، مهم ترین و حیاتی ترین فضای زیست انسان بوده است وشاید بتوان بیان کرد که تنها فضایی است که از برخی جنبه ها برای انسان و جوامع انسانی بلکه برای سایر جانوران نیز نقشی حیاتی و ضروری داشته است وجود اشتراک لفظی و معنایی بین واژه های لانه ، خانه و کاشانه و آشیانه در زبان فارسی را نمی توان فکر نشده دانست انسان از دوران کهن می دانسته که برخی از جانوران مانند زنبور عسل و موریانه لانه هایی بسیار دقیق و پیچیده و طراحی شده می سازد و بسیاری از پرندگان با چه دقتی لانه و آشیانه خود را برفراز درختان می ساخته اند .

به ویژه در گذشته که سکونت گاه ها و محیط های زیست انسانی در درون یا پیوسته به بسترهای طبیعی بوده و به همین دلیل احترام به آشیانه برخی جانوران چنان بوده که ویران کردن آن را جایز نمی دانستند.
اگر قبول کنیم که کار معماری شکل دادن به مکان زندگی انسان است. پس فعل معماری مستلزم توجه همزمان به دو عامل است « شکل» و « زندگی » به عبارت دیگر معماری درصد ساختن ظرف برای مظروف است ظرفی به نام بنا برای مظروفی به نام زندگی انسان است .
پیداست که توجه بیش از حد به هر یک از دو عامل شکل و زندگی و وانها دن دیگری و یا تلقی نادرست از آنها به معماری نامطلوب و ناموفق منجر می شود معماری نامطلوب معماری است که انسان ها در آن احساس زنده بودن و حیات داشتن و انسجام و آرامش نمی کنند بررسی معماری اخیر و محصولات آن به ما می گوید که توجه بیش از حد به ظرف و غفلت از مظروف باعث ایجاد فضاهای فاقد روح منجر می شود گویا معماری امروز از این نکته غافل شده است که علت وجودی ظرف جای دادن مظروف به بهترین نحو است .

برای ساختن ظرف خوب باید مظروف آن را به درستی شناخت معماری خوب مستلزم شناخت خصوصیات مظروف آن یعنی معیارهای زندگی بهینه است پیدا است که مقصود از زندگی کل آن است نه برخی از وجوه آن پس شرط لازم برای معماری خوب برای رسیدن به مکان هایی زنده و جاودانه شناخت زندگی است .

پس معمار در معنای عام آن یعنی هر که به ساختن عمارتی اقدام می کند نه تنها باید خصوصیات آن نوع از زندگی را که قرار است در آن مکان رخ دهد بشناسد بلکه باید به تصوری از زندگی بهتر رخ دهد بشناسد.
با توجه به مطالب بالا انسانی بودن معماری مقوله ای است کاملا اثبات شده .
بدین ترتیب رابطه جایگاه طبیعی انسان یعنی خانواده با مکان اقامت او یعنی خانه را هسته مناسبی برای تاثیر فضا برانسان تشخیص دادم .

فصل دوم

سکونت، مسکن، خانه

۲-۱ سکونت
نیاز به مسکن دارای دو بعد کمی و کیفی است. در بعد کمی؛ نیاز به مسکن، شناخت پدیده‌ها و اموری را شامل می‌شود که مسئله فقدان سرپناه و میزان دسترسی به آن را مطرح می‌کند، در بررسی بعد کمی مسکن، در واقع درجه پاسخگویی به نیاز مسکن بدون در نظر گرفتن کیفیت آن موردنظر است. در بعد کیفی؛ مسائل و پدیده هایی مطرح می شود که به بی‌مسکنی، بد مسکنی و تنگ مسکنی معروف هستند و آنچه مطرح است، نوع و شکل نیاز است.
احتیاج به مسکن و اتخاذ راهکارهای مناسب برای تولید متناسب با نیاز آن؛ یکی از مسائل و مشکلات عمده در شهرهای بزرگ است. نیاز به مسکن در تاریخ، همیشه دغدغه جوامع بوده و به فراخور امکانات و شرایط تاریخی، اقلیمی و تکنولوژیکی، روش‌های بدیع و متنوع تولید سرپناه، به خلق الگوهای مختلف سکونت منجر شده است.

هرچند به نظر می‌رسد مسئله سکونت به موضوع تکراری و رنگ باخته محافل معماری بدل شده ولی از آنجا که مسکن یک نیاز اجتماعی و اولویتی است مقدم بر تمام کارهای دیگر که از جانب اجتماع به معماری تحمیل می‌شود؛ معماری مدرن با محور قرار دادن موضوع مسکن و سکونت، اهداف خود را سازماندهی کرده و زیربنای خود را شکل داده، به گونه‌ای که این مسئله همواره باعث تحسین معماری مدرن شده است.
در شرایطی که زندگی بشر هر روز بیشتر و بیشتر در مادی‌گرایی فرو می‌رود، «سکونت» نیز از مفهوم کیفی خود دور می‌شود. زمانی در هویت‌یابی و تعلقات مکانی ساکنین، مفهوم سکونت و انواع سکونت‌گاه‌ها، عامل قابل توجهی بود ولی کم‌کم اهمیت کیفی و غیر مادی خود را از دست داد. به قولی سکونت چیزی جز داشتن سقفی بالای سر و چند متر زمینی زیر پا نیست.

این تعریف نشان‌دهنده دور شدن از کیفیت و مطلوبیت فضاهای سکونتی و توجه صرف بر بعد مادی سکونت است. برای دانستن تعریف مسکن ابتدا لازم است که معنی واژه سکونت را بدانیم.
اولین مفهومی که بعد از شنیدن کلمه سکونت در ذهن انسان نقش می‌گیرد، ساکن شدن و اتراق کردن در یک مکان است. «کریستین نوربرگ شولتز» روش‌های سکونت را به چهار شیوه تقسیم می‌کند:
۱- سکونت به صورت طبیعی ۲- سکونت مجتمع ۳- سکونت عمومی ۴- سکونت خصوصی.
سکونت طبیعی اولین بار در آبادی شکل گرفت. آبادی؛ محلی است که محیط طبیعی مفروضی را در برگیرد. در نتیجه؛ آبادی، صحنه رخداد سکونت طبیعی است.

کتاب مفهوم سکونت کریستیان نوربری-شولتز
با توجه به تمایل انسان برای زندگی اجتماعی، سکونت‌گاه‌های جمعی شکل گرفتند. فضاهای شهری، صحنه ملاقات و دیدار است، جایی است که انسان‌ها در آن مصنوعات، اندیشه‌ها و احساسات خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند. بدین صورت؛ سکونت مجتمع شکل گرفت. پس از شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های مجتمع، چارچوب‌های توافق بین انسان‌ها به وجود آمدند.
توافق؛ بیان‌کننده ارزش‌ها و منافع مشترک است و امکان عضویت در گروه‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند. از ملزومات توافقات اجتماعی، وجود فضاهای دیدار و مشترک بین اعضای اجتماع است. این فضاها، مکان‌های عمومی هستند که ارزش‌های مشترک در آنها نگهداری می‌شوند.
سکونت عمومی، پس از توافق اجتماعی و ایجاد مکان‌های عمومی معنی پیدا می‌کند. جنبه دیگر سکونت، خلوت فرد است که یکی از ابزارهای شکل‌گیری و پرورش هویت فرد است. این شیوه سکونت را می‌توان با توجه به فعالیت‌هایی که باید از دخالت دیگران دور نگه داشته شوند، سکونت خصوصی نامید.

به طور کلی؛ آبادی، فضاهای شهری، فضاها و نهادهای عمومی و خانه همراه یکدیگر، محیط کل یا محل سکونت (جایی که در آن سکونت به صورت طبیعی، مجتمع، عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد) را به وجود می‌آورند. سکونت؛ بیانگر برقراری پیوندی پرمعنا بین انسان و محیطی مفروض است.

۲-۲ معانی واژه سکونت
واژه سکونت به معنای اقامت کردن و سکنی گزیدن بوده و در ادبیات ما معانی آرامش و تسکین رانیز دربردارد.
معنای این واژه در لغتنامه دهخدا چنین است:
سکونت: اقامت و آرامش، سکون
سکونت مفهومی گسترده‌تر از مسکن داشته و مجموعه‌ای از فعالیتهای فردی – جمعی از یک سو و فعالیتهای اجتماعی – اقتصادی را از سوی دیگر دربر می‌گیرد.

 

فهرست مطالب:

پیشگفتار:
مقدمه:
فصل اول
کلیات

۱-۱ شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح :
خانه من
ب) علت انتخاب موضوع :
ج) هدف و ضرورت :
۱-۲ خانه :

فصل دوم
سکونت،  مسکن، خانه

۲-۱ سکونت
۲-۲ معانی واژه سکونت
۲-۳ مفهوم سکونت:
۲-۴ تاریخچه سکونت
۲-۵ فلسفه سکونت
۲-۶ مسکن
۲-۶-۱  مفهوم مسکن:
۲-۶-۲ محیط مسکونی
۲-۶-۳ مسکن مطلوب
– توجه به انسان :
ـ امنیت و ایمنی :
ـ محرمیت : ـ آرامش :
ـ خلوت :
ـ امکان ارتباط با طبیعت
ـ میانه روی
ـ احترام به خانواده
۲-۶-۳-۱ عوامل کلی مؤثر بر مطلوبیت مسکن
الف- از نظر فرهنگی
ب- از نظر اقلیم
د- از نظر امنیت
ه- از نظر زیبایی
و- از نظر تکنولوژی
ز- از نقطه نظر روانی
۲-۷ خانه
۲-۷-۱ مفهوم خانه:
۲-۷- ۲سیری در تحول مفهوم خانه از دیروز تا امروز
-شفافیت
-حیاط
-مهتابی
-آبارسیایوان
-محوریت در فضا
-سلسله مراتب در فضا
-تقارن در فضامحرمیت در فضای خانه۲-۸ فرهنگ خانه: ریشه ها، کارکردها و الگوها
۲-۹ تاثیر فرایندها و تحولات فرهنگی معــــاصر بر خـــانه و مفهوم آن
۲-۹-۱ مدرنیته و تحول فرهنگ خانه
۲-۹-۲ امروزی شدن خانه
۲-۹-۳ عقلانی شدن خانه
۲-۹-۴ جهان/محلی شدن خانه
۲-۹-۵ فردی شدن خانه
۲-۹-۶  دمکراتیک شدن خانه
۲-۹-۷ رسانه ای شدن خانه
۲-۹-۸  بوروکراتیک شدن خانه
۲-۱۰ معماری همگام با زمان
۲-۱۱مفهوم خانه از دید من:
خانه چیست؟
به ر استی خانه چیست؟
۲-۱۲ نتیجه گیری فصل دوم:

 فصل سوم
 سیمای کلی شهر شیراز

۳-۱ سیر تحول تاریخی شیراز
۳-۲ شیراز در دوران بعد از انقلاب اسلامی :
۳-۳ فرهنگ و بافت جمعیتی شیراز:
۳-۴ ساخت و ساز و الگوی فیزیکی شهر شیراز :
وضع عمومی ساخت و ساز در شهر شیراز :
افزایش سطح زیر بنا :
۳-۵ تراکم ساختمانی و بلند مرتبه سازی :

فصل چهارم
 بررسی نمونه های موردی

۴-۱ خانه آبشار
۴-۲ ویلا ساوا
۴-۳ خانه فولر

فصل پنجم
 برنامه فیزیکی 
استانداردهای طراحی ویلا

مقدمه :
نور:
شناسایی فرم:
احساس کردن فضا:
بافت:
شکل:
رنگ:
استاندارد ها
سقف:
دیوار:
سقف:
حرارت و برودت:
پنجره:
درب ورودی
کابینت :
ـ انواع کابینت :
ابعاد کابینت :
اتاق پذیرایی :.
نور اتاق پذیرایی :
ارتباط اتاق پذیرایی باقسمتهای دیگرخانه :
کف پوش اتاق پذیرایی :
تزیین فضای پذیرایی :.
اتاق نشیمن :
نور :
کف فضای نشیمن :
وسایل گرمازا:
اتاق خواب :
ارتباط اتاق خواب با فضای خانه :.
نور در اتاق خواب :
تتخواب :
کمد :
دراور:
اتاق خواب کودک:
خصوصیات کلی اتاق کودک :
غذا خوری :
طراحی فضای غذاخوری :
توالت:
تهویه مطلوب :
کاسه توالت :
تخلیه توالت :
رنگ تجهیزات توالت :
محل استقرار توالت :
ساختمان حمام :
دوش :
وان :
توالت فرنگی :
۵-۱ ورودی :
۵-۲ آشپزخانه :
۵-۳ اتاق خواب :
۵-۴ نشیمن
۵-۵ پذیرایی
۵-۶ توالت :
۵-۷ حمام :
۵-۸ حیاط:
۵-۹ پارکینگ :
۵-۱۰ انباری :

فصل ششم 
مطالعات اقلیمی

۶-۱ موقعیت طبیعی جغرافیایی ایران
۶-۲ وضعیت و شرایط جغرافیایی استان فارس:
۶-۳ شرایط طبیعی استان فارس:
کوه ها:
پوشش گیاهی:
سه ناحیه اقلیمی استان فارس:
۶-۴ وضعیت و شرایط جغرافیایی شیراز:
۶-۵ شرایط طبیعی شیراز:.
کوه ها:
آبها:
زمین شناسی و زلزله :
لرزه خیزی:
خاک و پوشش گیاهی:
منطقه نیمه بیابانی :
۶-۶  ویژگی های اقلیمی شیراز:
۶-۶-۱ آب و هوا:
۶-۶-۲ تابش خورشید
۶-۶-۳ دما :
۶-۶-۴ شدت برودت هوا در شیراز:
۶-۶-۵ رطوبت نسبی :
۶-۶-۶ بارندگی:
۶-۶-۷ باد:
۶-۶-۸ جهت قبله :
۶-۷ جدول زیست اقلیمی ساختمانی و مشخصات اقلیمی شیراز :
۶-۸ ویژگی های منتج از مطالعات اقلیمی:
۶-۹ روش های کنترل حرارت خورشیدی:

فصل هفتم
 تجزیه و تحلیل سایت

۷-۱ بررسی  و تحلیل سایت:
معرفی مکان طرح:
۷-۲ دلیل انتخاب سایت:
۷-۳ تعیین کاربری های سایت:
۷-۴ دسترسی به سایت:

فصل هشتم
طراحی

۸-۱ معرفی طرح:
۸-۲ ایده طراحی:
-آشتی با طبیعت و دید طبیعت گرایانه .
-برداشتن مرز دیوار و درخت.
-ایجاد سرزندگی در خانه به وسیله فضای سبز.
-مرکزیت قراردادن نشیمن به عنوان قلب تپنده یک خانه.

۸-۲-۱ احکام طراحی
-پنجره های طویل و سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق
-بام مسطح و باغ در بام
-عدم تقارن
-طراحی همساز با اقلیم

۸-۳ برنامه فیزیکی طرح :
پدر :
مادر:
دختر بزرگ:
دختر کوچک:
۸-۴ روند طراحی:
مقیاس انسانی :
کلیت:
ساسله مراتب:
هماهنگی:
درونگرائی:
تعادل:
مکانیابی مناسب:
۸-۵ شکل گیری خطوط اولیه
•مد نظر قرار دادن ایده طراحی
•توجه به هندسه بنا و پویایی آن
•جهت گیری اقلیمی و کشیدگی در جهت سایت و منطبق با خطوط سایت
•در نظر گرفتن عملکرد بنا
•شکل گیری ساختمان در دو بعد افقی و عمودی
•توجه به شکل زمین و خطوط سایت

۸-۶ اتود های اولیه:
۸-۷ نقشه های معماری
پلان زیرزمین
پلان همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
سایت پلان
نما
برش
برش A-A
برش B-B
حجم
منابع مآخذ

نقشه های زیر هم همراه مطالعات ارسال خواهد شد …

خرید رساله:

RIAL 97,000 – خرید

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط: