آوریل 15, 2024

تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر – پاورپوینت تحلیل فضای شهری

تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر – پاورپوینت تحلیل فضای شهری

تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر – پاورپوینت تحلیل فضای شهری

در این بخش از وبسایت گروه معماری فراز به معرفی و ارائه پاورپوینت تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر واقع در منطقه 12 تهران خواهیم پرداخت .

این پاورپوینت شامل 136 اسلاید جامع و قابل ویرایش می باشد که فهرست کلی مطالب این پاورپوینت را در ادامه می توانید مشاهده کنید .

فهرست عناوین اصلی پروژه تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر تهران ( منطقه ۱۲ تهران )

معرفی شهر تهران ( 7 اسلاید )

بخش اول : معرفی منطقه ۱۲ تهران ( ۶۴ اسلاید )

گسل های موجود در منطقه ۱۲ تهران

جمعیت منطقه ۱۲

محلات منطقه ۱۲ تهران

سرای محله

بیمارستان

سینما

درمانگاه ها

داروخانه ها

فرهنگسراها

آتش نشانی ها

کتابخانه ها

خانه سلامت

آزمایشگاه ها

موزه ها

بوستان ها و چمن های مصنوعی

مراکز رادیولوژی و سونوگرافی و فیزیوتراپی

سوله ها

امامزاده ها

مساجد

مرکزیت حکومتی

مرکزیت اقتصادی

مرکزیت سیاسی و دیپلماسی

مراکز اموزشی و مذهبی

بازار

پیشینه تاریخی منطقه۱۲

برخی از مراکز مهم منطقه ۱۲

ویژگی های مسکونی منطقه ۱۲ تهران

صنعت گردشگری منطقه ۱۲ تهران

جاذبه های توریستی منطقه۱۲

حمام نواب

خانه مستوفی الممالک

کاخ و موزه

بقعه ها و امامزاده ها

مشاهیر منطقه ۱۲ تهران

بخش دوم : معرفی خیابان سی تیر ( ۱۰ اسلاید )

معرفی خیابان سی تیر

تاریخچه خیابان سی تیر

عکس هوایی

موقعیت خیابان سی تیر

راه دسترسی

بخش سوم : جاذبه های توریستی خیابان سی تیر ( ۳۰ اسلاید )

موزه ایران و باستان

کنیسه حیم

کلیسا حضرت پطروس

موزه اسقف آرداک مانوکیان

آتشکده فیروز بهرام

موزه آبگینه

موزه علوم و فناوری ایران

بوستان معلم

کتابخانه وموزه ی ملی ملک

وزارت امور خارجه

سردر باغ ملی

کافه معروف گل رضاییه

بیمارستان ها

بخش چهارم : جاذبه های خوشمزه خیابان سی تیر ( ۷ اسلاید )

ویژگی ها

شب های سی تیر

نحوه شکل گیری کافه های سیار

بخش پنجم : موقعیت خیابان سی تیر نسبت به لاله زار و بازار ( ۵ اسلاید )

خیابان لاله زار

موقعیت سی تیر نسبت به خیابان لاله زار

بازار تهران

موقعیت خیابان نسبت به بازار

بخش ششم : خط آسمان خیابان سی تیر و جدول s.w.o.t


تصاویری از محیط پاورپوینت منطقه ۱۲ تهران ( خیابان سی تیر )

خیابان سی تیر

تحلیل خیابان سی تیر تحلیل فضای شهری


پروژه تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر ( منطقه ۱۲ تهران ) 

136 اسلاید قابل ویرایش

منطقه ۱۲ یکی از مناطق قدیمی شهر تهران محسوب می‌شود که در مرکز این شهر واقع گردیده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه قرار گرفتن بازار تهران و بسیاری از مراکز و نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در این منطقه است.

معرفی منطقه ۱۲ تهران

منطقه از سمت شمال به خیابان انقلاب اسلامی از سمت جنوب به خیابان شوش از سمت شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از سمت غرب به خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی محدود می‌باشد.

این منطقه دارای ۵۶٫۳۹ کیلومتر معابر شریانی، ۶۹٫۱۹ کیومتر معابر جمع‌وپخش‌کننده محلی، ۴ پایانه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی درون‌شهری، ۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، ۴٫۳۲ کیلومتر پیاده‌راه، ۱۹۲ ایستگاه تاکسی و اتوبوس و دارای ظرفیت پارکینگ ۷۷۰۰ خودرو است .

پیشینه تاریخی منطقه ۱۲ تهران

تهران در زمان شاه طهماسب اول صفوی از حالت روستایی در آمده و حیاتی شهری می یابد. در سال ۹۴۴ ق به دستور شاه طهماسب پیرامون شهر که شش هزار گام بود بارویی با یکصد و چهارده برج به عدد سوره های قرآن بنا کرده و خندقی عمیق و عریض در اطراف آن حفر کنند و چهار پل و چهار دروازه برای آن به وجود آوردند که عبارتند از :

دروازه شمیران در شمال شرقی ( ابتدای خیابان امیرکبیر کنونی )

دروازه دولاب در جنوب شرقی ( خیابان ری کنونی )

دروازه شاه عبدالعظیم در جنوب ( خیابان مولوی کنونی )

دروازه قزوین در جنوب غربی ( میدان وحدت اسلامی ـ شاپور کنونی )

پادشاهانی مانند شاه عباس ، سلطان حسین صفوی ، نادر شاه افشار ، کریم خان در این شهر توقف داشته اند. سرانجام آقا محمد خان در روز شنبه جمادی الاول سال ۱۲۰۰ق که مصادف با عید نوروز بود در این شهر به تخت پادشاهی نشست و از آن تاریخ تهران رسماً پایتخت شد.

از زمان فتحعلی شاه تهران رو به آبادی گذارد و دروازه های محمدیه و دروازه ارک احداث گردید. مسجد جامع تهران ، مسجد شاه و مسجد سلطانی در این زمان ساخته شده و بازار گسترش پیدا کرد جمعیت تهران را در این دوره بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زده اند.

محله های مهم در این زمان عبارت بودند از محله ارک ، چاله میدان ، بازار ، سنگلج و عودلاجان.

معرفی خیابان سی تیر

خیابان سی تیر یا خیابان قوام السلطنه سابق خیابانی است درمنطقه ۱۲ شهر تهران . این خیابان که از سمت جنوب از خیابان امام خمینی شروع و در شمال در تقاطع خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک‌خان به پایان می‌رسد،خیابان سی تیر که از خیابان های قدیمی تهران محسوب می‌شود به دلیل قرار داشتن کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)،کنیسه حییمو آتشکده زرتشتی فیروز بهرام در کنار مسجد حضرت ابراهیم (ع) به خیابان ادیان معروف است و نامش برگرفته از قیام ۳۰ تیرسال ۱۳۳۱ است

تحلیل خیابان سی تیر
خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر که چند سالی است با تغییر کاربری از یک خیابان ساده به پیاده راه فرهنگی و استریت فود، به یکی از زنده ترین خیابان های تهران تبدیل شده است.

خیابانی که نه تنها غرفه‌های غذایی بسیار بلکه گنجینه ای از آثار تاریخی را در خود جای داده بلکه امروزه نام این خیابان در فهرست برنامه سفر گردشگران پر رنگ تر از قبل می‌درخشد.

 

تاریخچه خیابان سی تیر

خیابان قوام السلطنه (سی تیر فعلی) قدمتی همپای مشروطه دارد و عمر آن به ۱۰۰ سال می‌رسد. از این حیث باید گفت این خیابان محصول مشروطه است؛ چراکه اساس آن تحت تاثیر تفکرات ناشی شده از مشروطه بنا شده است.

در ابتدای این خیابان که از انتهای اراضی میدان مشق نظام شروع می‌شود در آن سال‌ها مریض‌خانه افتتاح می‌شود و به همین دلیل این خیابان مریض‌خانه نام می‌گیرد.

آثار دوره قاجار در این بیمارستان در دهه ۳۰ و ۴۰ به صورت مدرن بازسازی می‌شود و بعدها بیمارستان سینا نام می‌گیرد.

همچنین در جوار مریضخانه، ساختمان بخت‌آزمایی در زمان پهلوی دوم توسط فرمانفرمایان ساخته می‌شودکه بعدها در طرح گسترش بیمارستان سینا قرار گرفت.

در زمان مشروطه هنرستان آلمانی در شمال بیمارستان سینا ساخته می‌شود که اساتید دانشکده‌های فنی همه فارغ‌التحصیل آن هستند و هنوز به عنوان هنرستان تهران باقی است. اما با افتتاح دانشگاه پلی‌تکنیک تهران تمام ماشین‌آلات به این دانشگاه انتقال داده شد.

بعداز مشروطه اقلیت‌ها از کلونی‌های خود (مثلا از محله جهودها، ارمنی‌ها و….) خارج شده و وارد فضای شهری می‌شوند و رویکردهایی از طرف جوامع غیرمسلمان به این خیابان آغاز می‌شود.

تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر

قسمت های مختلف خیابان سی تیر

در تقاطع خیابان سی تیر با جمهوری درب چوبی وجود دارد که متعلق به آتشکده آدریان زرتشتیان است. این بنا با قدمت ۱۰۰ ساله اش شما را به دیدن از این مکان دعوت می‌کند. فراموش نکنید درب آتشگاه در روز‌های ۲ شنبه تا ۴ شنبه به روی گردشگران باز است.

در روبه‌‌روی درب این آتشکده می‌توانید از اولین کلیسای جامع ارامنه در تهران بازدید کنید. در امتداد خیابان سی تیر می‌توانید از خانه‌ای زیبایی دیدن کنید که با معماری ایرانی – اروپایی زمانی محل سکونت قوام السلطته بوده و در یک دوره زمانی محل استفرار سفارت مصر بوده است اما سرانجام در سال ۱۳۵۵ به عنوان موزه سفال و آبگینه، خواستگاه آثار نفیسی شد.

با پایین اومدن خیابان سی تیر و نزدیک شدن به خیابان امام خمینی در کوچه ای به نام سیمی ، درب آبی رنگی توجه شما را جلب می‌کند که روی آن نوشته شده کنیسا حکیم. اگرچه این مکان در حال حاظر امکان بازدید ندارد اما نشانه ای از تاریخ پربار این خیابان است.

خیابان سی تیر
خیابان سی تیر

در ابتدای خیابان سی تیر ساختمانی با آجرهای قرمز خود نمایی می‌کند این مکان برای مدتی محدودی کتابخانه ملی بود که امروز به موزه ملی علوم و فناوری تغییر کاربری داده است.

در نزدیکی این ساختمان طاقی بلند قرار گرفته که قدمت آن به سال ۱۳۱۲ بر می‌گردد این طاق آجری زیبا مربوط به موزه ایران باستان است که گنجینه ای از آثار با ارزشی را در خود داده است ک بازدید از آن خالی از لطف نیست.

مطالب مشابه :

تحلیل فضای شهری میدان ونک

تحلیل فضای شهری خیابان جمهوری

تحلیل فضای شهری خیابان ستارخان

برای مشاهده تمامی پاورپوینت های تحلیل فضای شهری تهران وارد لینک زیر شوید :

تحلیل فضای شهری تهران

دانلود پروژه تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر

پروژه شهرسازی پیش رو که هم اکنون با عنوان پروژه تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر ( منطقه ۱۲ تهران ) ۱۲۷ اسلاید قابل ویرایش برای اولین بار در فروشگاه معماری فراز ارائه و تقدیم همراهان عزیز میگردد .

شما میتوانید با خرید و دانلود فوری پاورپوینت تحلیل فضای شهری خیابان سی تیر منبع مطالعاتی مطمئنی برای انجام پروژه تحلیل فضای شهری خودتان در اختیار داشته باشید .

گروه معماری فراز
گروه معماری فراز

درباره نویسنده

مطالب مرتبط:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!