آوریل 20, 2024

پروژه معماری فرهنگسرا – اتوکد ، رساله و … – کاملترین پروژه فرهنگسرا – پروژه آماده فرهنگسرا با تمامی مدارک

پروژه معماری فرهنگسرا – اتوکد ، رساله و … – کاملترین پروژه فرهنگسرا – پروژه آماده فرهنگسرا با تمامی مدارک

پروژه معماری فرهنگسرا – اتوکد ، رساله و … – کاملترین پروژه فرهنگسرا – پروژه آماده فرهنگسرا با تمامی مدارک

همراهان محترم گروه معماری فراز در این بخش به معرفی و ارائه کاملترین پروژه معماری فرهنگسرا شامل تمامی مدارک خواهیم پرداخت .

پروژه آماده فرهنگسرا نمونه ای از طراحی فرهنگسرا ها به روش مدرن می باشد که با طرح و فرم زیبا و داشتن جزئیات کامل منحصر به فرد می باشد .

فرهنگسرا ها همواره یکی از مهم ترین مکان های فرهنگی و آموزشی در تمامی کشور های مختلف می باشند که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند .

به همین دلیل طراحان و دانشجویان معماری باید در طراحی این گونه مکان ها به ویژگی های مختلف آن توجه کنند تا بتوانند به یک طرح جامع و زیبا دست پیدا کنند .

نمونه های مرتبط

پروژه کامل فرهنگسرا را میتوان یکی از تحقیقات و طرح های مربوط به پروژه معماری فرهنگسرا دانست که اساتید محترم برای به چالش کشیدن دانشجویان و معماران برای ترسیم بر عهده آنان قرار می دهند به همین دلیل آنها باید برای طراحی پروژه فرهنگسرا ابتدا اطلاعاتی را در این باره به دست بیاورند .

ما نیز در این بخش از وبسایت گروه معماری فراز به معرفی و ارائه یکی از کاملترین و بهترین پروژه های فرهنگسرا پرداخته ایم .

پروژه معماری فرهنگسرا

موارد موجود در پروژه کامل فرهنگسرا

  • فایل اتوکد بصورت کامل
  • ۱۱ رندر زیبا و با کیفیت از نمای بیرونی و داخلی
  • ۲ فایل شیت بندی
  • عکس تحلیل سایت
  • عکس هایی از سایت پروژه
  • پاورپوینت ۱۰ اسلایدی مربوطه به پروژه ( فضا های مربوط به تمامی قسمت های پروژه )
  • رساله ای در ۱۸۰ صفحه بصورت word

پلان های ترسیمی پروژه دانشجویی فرهنگسرا

  • سایت پلان
  • پلان مبلمان طبقات
  • نما
  • برش

پلان معماری فرهنگسرا نما پروژه فرهنگسرا سایت پلان پروژه معماری فرهنگسرا

سر فصل های رساله طراحی فرهنگسرا

  • چکیده
  • مقدمه

فصل اول : کلیات تحقیق

  • معرفی استان کهکیلویه و بویر احمد
  • هدف از انتخاب سایت
  • اهداف کلی طرح
  • اهمیت انتخاب منطقه به عنوان بستر مطالعاتی و طرح

فصل دوم : معرفی بستر سایت

  • دسترسی های اطراف سایت
  • عکس هایی از سایت

فصل سوم : مبانی نظری معماری

  • مطالعات پایه
  • پیشینه مراکز فرهنگی
  • ضرورت مجموعه های فرهنگی
  • مطالعات تکمیلی
  • فرهنگ
  • سیاست فرهنگی سنتی
  • لزوم ایجاد مراکز فرهنگی
  • فراغت
  • ریشه واژه هنر
  • کلیات هنر

فصل چهارم : برنامه فیزیکی

  • کتابخانه
  • گالری ها
  • استاندارد ها و ضوابط طراحی آمفی تئاتر
  • فضاهای رفاهی و خدماتی

فصل پنجم : بررسی نمونه موردی

پروژه دانشجویی فرهنگسرا

همواره یک دانشجوی معماری جهت طراحی اصولی مجموعه فرهنگی می بایست از اصول و ضوابط طراحی این فضاها و فضاهای جانبی آن آگاهی کافی داشته باشد.

ضمنا استفاده از الگوهای طراحی استاندارد و نمونه های آماده کمک بسزایی در امر طراحی بهتر خواهد کرد .

لذا این پروژه به عنوان یکی از کاملترین پروژه های معماری فرهنگسرا که کاملا طبق ضوابط و استاندارد ها طراحی شده الگوی مناسبی جهت طراحی نمونه جدید خواهد بود .

کاملترین پروژه فرهنگسرا

شما عزیزان می توانید در ادامه با خرید و دانلود فوری این پروژه یکی از بهترین نمونه های طراحی فرهنگسرا را در اختیار داشته باشید .

خرید و دانلود فوری :

گروه معماری فراز

فراز حامی مرکز نیکوکاری نیام
گروه معماری فراز بخشی از درآمد خود را به طرح حمایت از کودکان نیازمند کشورمان اختصاص داده است با خرید از فروشگاه فراز شما نیز در این طرح شریک خواهید بود . به امید فردایی بهتر

در ادامه برخی از مهمترین نکات در امر طراحی فرهنگسرا را یادآور خواهیم شد .

اهداف فرهنگسرا

جهت طراحی یک پروژه ابتدا باید اهداف پروژه در سطح عملکردی مجموعهمشخص شود. اهداف یک مجموعه فرهنگی به شرح زیر است:
_ جدب علا قمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آن ها
_ جذب اساتید و هنرمندان با تجربه
_ پیدا کردن استعدادهای پنهان
_ پر کردن اوقات فراغت

 

بخش های مختلف فرهنگسرا

۱-لابی و زیر مجموعه های آن شامل

فضای انتظار و نشیمن
فروش اغذیه
محل نگهداری کودکان
عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اینترنت
عناصر دسترسی عمودی مانند رمپ،پله وآسانسور

۲-غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری
۳-سایت اداری شامل

اتاق کنفرانس
اتاق ریاست
دفاتر کار
بایگانی
آبدار خانه
سرویس های بهداشتی
محل انتظار ارباب رجوع و منشی

۴-آمفی تئاتر و سینما
۵-کتابخانه
۶-گالری نمایش آثار هنری
۷-کلاس ها و آتلیه های آموزشی شامل

نقاشی
معماری
طراحی
عکاسی
مجسمه سازی
خوشنویسی
لابراتوار زبان و …

۸-واحد سمعی بصری و سایت رایانه
۹-رستوران یا کافی شاپ

عرصه بندی

عرصه های تشکیل دهنده یک فرهنگسرا به صورت  زیر تقسیم بندی میشوند:
۱ .ورودی
۲ .اداری
۳ .آموزشی
۴.نمایشی
۵ .فرهنگی
۶ .پژوهشی
۷ .خدماتی

ضوابط و استاندارد طراحی

ورودی

ورودی در معماری یکی از مھمترین عوامل طراحی به حساب می آید .

معمولا ورودی یک فرهنگسرا باید شاخص و بسیار در دید باشد که فرد مراجعه کننده به فرهنگ سرا بدون مشکل ورودی را پیدا و به مجموعه وارد شود.

لابی

نقطه مشترک اغلب مجتمع ها و فرهنگسراها فضایی به نام لابی است .این مکان معمولا طبقه همکف این امروزه حتی برای آپارتمان های ُپر واحد نیز البی در نظر می گیرند . در
ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است که هر فردی که قصد ورود به هریک ازفضاهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد موردنظر راهیابد.

نگهبانی

از آنجا که تعداد افراد بازدید کننده از این مجموعه ها زیاد است ، به منظور حفظ امنیت و نظم ، نگھبانی قرار می دهند که در قسمت البی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را کنترل می کند.

این قسمت ازلابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک فضاهای آن مجتمع یا فرهنگسرا است.

 کف ها

از آنجا که لابی محل گذر افراد مراجعه کننده به ساختمان است، استحکام کفپوش از جمله ضروریات یک پوشش به حساب می آید .

در میان کفپوش های سخت نیز سنگ بهترین انتخاب محسوب می شود؛ زیرا همدر اثر ضربات ناشی از حمل بار و وسایل ، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود.

دیوارها

بهترین پوشش برای دیوارهای این فضا نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارها دارد .درصورتی که فضای اختصاص یافته به البی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به هنگام حمل وجود ندارد،می توان دیوارها را با رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری قابل شست و شو پوشش داد .

در چنین شرایطی کاربرد دیوارپوش های چوبی و یا نصب آینه و یا حتی سیمان، آجر و سنگ تیشه ای به عنوان پوشش یک و یا دو دیوار نیز تنوعی زیبا را در محیط ایجاد می کند .در میان آنها، آینه عالوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و
نور موجود در محیط را افزایش می دهد.
نکته :اگر لابی به قدری کوچک باشد که لوازم دکوراسیونی مربوط به این محیط نیز به یک میز و چند صندلی محدود شده باشد، بهتر است دیوارهای محیط را با سنگ پوشاند .به این ترتیب ازاحتمال آسیب دیدگی دیوارها کاسته می شود.

رنگ برای دیوارها نیز باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی به کار رفته، انتخاب شود.

نورپردازی

لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود یک نورپردازی خوب ، صرفنظر از موضوع روشنایی ، جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد .برای نورپردازی این محیط با توجه به کاربردهای مختلف ، حداقل به دو نوع نورپردازی نیاز است:یکی نورپردازی فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی.برای نورپردازی فضای نشیمن می توان از لوسترهای آویز یا سقفی، هالوژن های توکار،لوسترها و چراغ های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ های رومیزی و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب ها و یا لوازم تزیینی دیگری در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آنها جلوه ایمتفاوت را پدید می آورد.
اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان های موجود به هنگام روز از نور کافی بهره مند باشند، کاربرد گیاهان طبیعی ، روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.

اداری

بدیهی است که در هر مجموعه که اهدافی را دنبال می کند ، برای سازماندهی فعالیت ها نیاز به مدیریتی است که قادر به کنترل تمامی برنامه های انجام شده بوده و همچنین سایر کارهای اداری معمول در یک محیط کاری را انجام دهد .
بر این اساس بخشی به عنوان مدیریت و دفاتر کار کارمندان مورد نیاز است . این بخش باید به نحوی در عین پیوستگی به مجموعه از آن تفکیک شده باشد ، یعنی در عین حال که بر کاربرد مجموعه نظارت دارد ،تداخلی در فعالیت های مورد نظر مجموعه ایجاد ننماید .

لذا در نظر گرفتن بخشی جداگانه که حتی دسترسی به آن از طریق ورودی ویژه ای باشد ، مطلوب به نظر می رسد .

ریاست

در کناراین اتاق به مساحت حداقل ۳۵ باید اتاق منشی با فضایی به مساحت حداقل ۲۵متر مربع و اتاق جلسات به مساحت ۲۵ مترمربع در نظر گرفته شود.میز کار اتاق ها با ابعاد ۱۲۰*۷۵ و مبل مراجعین با ابعاد ۶۰*۱۲۰در نظرگرفته میشوند.

امور دفتری

برای اتاق کارمندان دفتری عالوه بر در نظر گرفتن میز کار ۷۵*۱۲۰ باید قفسه های بایگانی۴۵*۶۰ در نظر گرفته شود. مساحت این فضا ۳۰ متر مربع در نظر گرفته میشود که باتوجه به تعداد کارکنان این اندازه تغییر میکند.

طراحی معماری آموزشی

بخش آموزشی به کالس های عملی ونظری تقسیم می شود که آموزش عملی شامل: کارگاه های موسیقی، آتلیه خوشنویسی، آتلیه طراحی و نقاشی، کارگاه عکاسی، کارگاه چوب، کارگاه قلم زنی، سفالگری، مجسمه سازی، و کارگاهعلوم و نجوم می باشد.وآموزش نظری شامل: کالس های زبان، قرآن، شعر و ادبیات می باشد.

طراحی معماری آتلیه و کارگاهها

این فضا ها در بخش آموزشی مجموعه قرار دارند و خود این فضاها دارای ابزار و امکانات ویژه برای هر رشته هنری می باشند و در مساحتی متناسب با نوع فعالیت آنها طراحی میشوند.

این فضاها باید طوری طراحی شوند که کارگاه هایی که دارای آلودگی صدایی و آلودگی هوایی هستند از بقیه فضاها فاصله داشته و نیز فضاهایی که در بعضی مراحل کاری مشترک هستند کنار همدیگر قرار داده شوند.

آتلیه و کارگاه ها باتوجه به نوع فعالیتی که در آنها انجام می شود شامل فضای کارگاهی ، انبار وسایل وابزار و اتاق مربی می باشند که مساحتی حداقل ۲۰۰ متر مربع را نیازدارد.

کلاس های نظری

این بخش باید با بخش آتلیه ها و کارگاه ها علیرغم تفکیک دارای ارتباط مستقیم باشند . این فضاها باید دارایفرمی ساده باشند و نیز از نور طبیعی برخوردار باشند .

مساحت این بخش برای ۲۵ نفر ۵۰ مترمربع در نظر گرفته می شود .

کلاسهای سمعی بصری

منظور از سمعی وبصری سالنی می باشد که در آن اجرای کالس های دسته جمعی هنرجویان همراه با امکانات نمایشی برقرار باشد .

همچنین برای بوجود آمدن دید مناسب بھتر است این سالن ها را به صورت پله به پله طراحی کرد . و البته این فضاها در کنار فضاهای آموزشی قرار می گیرند .

مساحت این فضا ۵۰ الی ۸۰ متر در نظر گرفته می شود.

طراحی معماری کتابخانه

عوامل موثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد و متون و بخصوص کتابها،میزان سطح که در کتابخانه اشغال م کنند و میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین می گردد.
فضای مورد نیاز برای محاسبه ی زیر بنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSCاستانداردIFLAبه دست می آید.
(۱۱۰/تعداد کتابها)+(مقدار محلهای نشستن+۳.۷۲)+(۴۳۰/گردش کتابها)
مثلا برای جا دادن ۱۱۰کتاب،یک متر مربع در نظر گرفته می شود.محل نشستن یک خواننده ۳.۷۲متر است.

ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان

حداکثر ارتفاع قفسه های فهرست معمولا به اندازه ی ارتفاع شش کشو است و در هر کشو نیز در حدود صد کارت جای می گیرد.

فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه ای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده ی همگانی نیز قرار می گیرند.

از این رو محل قرار گیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله ی ردیفهایی از قفسه های فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است.

وسعت چنین محلی برای چهار ردیف قفسه های دو طرفه در حدود ۱۲ متر مربع برآورد می شود.

استانداردابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها

در اغلب کتابخانه ها حداقل۹۰%کتابها دارای عرضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر هستند و عملا می توان قفسه های با عمق۲۰۰-۲۳۰میلیمتر را استاندارد فرض کرد.

در صورت بکارگیری قفسه های دو طرفه با عمق ۴۵۰میلیمتر حتی صرفه جویی بیشتری در فضا به عمل می آید.
چنانچه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بزرگتر مرد نظر باشد عمق ۴۹۰میلیمترجوابگوست.طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه ۸۰%قفسه ها ۲۰۰میلیمتری،۱۵%آنها ۲۵۰ میلیمتری و ۵% آنها ۳۰۰ میلیمتری هستند.

طول قفسه ها

طول استاندارد،سالها برابر۱۹۴۰میلیمتر بوده است.زیرا که پذیرفته شده بود که چشم خواننده توانایی در بر گرفتن بیش از این اندازه را در یک نگاه ندارد.مطالعات بعدی اندازه بزرگتر تا ۲۲۲۰ میلیمتر را نیز تایید کرد.

ارتفاع قفسه ها

ارتفاع کتابها بر فاصله ی میان طبقات و در نتیجه تعداد طبقات تاثیر می گذارد.در اکثر کتابخانه ها حداقل۹۰% کتابها را می توان در طبقات مرکز تا مرکز ۲۸۰ میلیمتر جای داد.

به این ترتیب ۷ طبقه و یک پا خور ۱۵۰ میلیمتری مجموعا ارتفاع ۲۱۲۰ میلیمتر را برای قفسه ها بوجود می آورند که بالاترین قفسه در ارتفاع ۱۸۳۰ میلیمتری با دسترسی آسان قرار می گیرد.

در مورد معلولین ارتفاع مناسب و دسترسی ۱۳۷۰ میلیمتر برای زنان و ۱۵۰۰ میلیمتر برای مردان می باشد.

پایین ترین طبقه در ارتفاع ۳۰۰ میلیمتری است و چهار طبقه ۲۸۰ میلیمتری (۳۰۰ میلیمتری)به روی آن می باشد.

استاندارد میزها:

میز ها از جمله مهم ترین وسائل فضاهای مطالعه هستند.استاندارد میز ها برای میز های مختلف به شرح زیر است:

میز های ۱ نفره:

رقم قابل قبول برای این میزها ۶۰۰×۹۰۰ میلیمتر می باشد.این رقم گاهی برای راحتی بیشتر خواننده تا یک متر نیز افزایش می یابد.اگر چه جذابیت بیشتری دارند ولی جای زیادی اشغال می کنند.

میزهای ۲ نفره:

میزهای ۲ نفره ای که از هم جدا نشده اند ظاهرا برای خوانندگانی که روبروی هم قرار می گیرند جذابیت چندانی ندارند ولی در صورت قرار گیری در یک سمت ابعاد پیشنهادی ۱۲۰۰×۹۰۰ میلیمتر می باشد.

میزهای طولانی:

میز های طولانی قابلیت جای دادن ۴ تا ۱۲ نفر را دارند.میزهای ۴ نفره از بروز شلوغی جلو گیری کرده و در عین حال نحوه ی قرار گیری آنها جذاب و انعطاف پذیر است.

عرض آنها نباید از ۱۲۰۰ میلیمتر کمتر باشد.فضای جانبی میان خوانندگان نیز لازم است حداقل ۹۰۰ میلیمتر باشد.

بین میزهای موازی باید حداقل ۱۸۰۰ میلیمتر فاصله پیش بینی شود.در عین حال نباید در انتهای این میزها محلی را برای نشستن در نظر گرفت.

نور پردازی:

نور پردازی باید فضایی راحت برای مطالعه را بوجود آورد.موجب خستگی وخیرگی نشود،میزان گرما را افزایش ندهد وبه جلوه ی ساختمان بیفزاید.جهت بر آوردن موارد ذکر شده دو نوع نور وجود دارد:

۱-نور مصنوعی ۲-نور طبیعی.

برای نور پروژه هم از نور طبیعی و هم از نور مصنوعی سقفی استفاده می شود.

روشنایی توصیه شده:

اتاق ها مطالعه(روزنامه و مجلات)۲۰۰
میزهای مطالعه(کتابخانه های امانی)۴۰۰
میزهای مطالعه(کتابخانه های مرجع)۶۰۰
پیشخوان ها ۶۰۰
مخزن بسته ۱۰۰
صحافی ۶۰۰
فهرست بندی،طبقه بندی و اتاق های مخزن۴۰۰

آکوستیک

هیچ استاندارد مشخصی در مورد آکوستیک کتابخانه وجود ندارد،اما اغلب حد تراز صداهای داخلی را ۵۰ دسیبل(Db) تعیین می کنند.

تهویه ی مطبوع

به منظور ایجاد بهترین شرایط برای نگهداری مواد و فنون،فضا باید عاری از هر گونه گرد وغبار اعم از گاز،مایع و اسید باشد ودما و رطوبت تحت کنترل باشد،چنین شرایطی تنها با نصب دستگاه کامل تهویه مطبوع امکان پذیر است.

طراحی معماری گالری ها

ساختار عمومی گالری ها

فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار می رود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر می گذارد.تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه ی یک ادراک سریع است.

این ادراک در محیطی با ساختار روشن،آسان تر و با خستگی کمتر به دست می آید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و نا خوانایی دارد.

نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه ی انسان،فضا یک رابطه ی پیچیده بین فضا و شئ وجود دارد.

در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای مجموعه های نمایشی ثابت است.معماری را می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد،ولی در قسمتهای قابل انعطاف،این امر فقط از طریق تزئینات و تمهیدات عملی است.

ترتیب قرار گیری اشیاء

ترتیب اشیاء نمایشی به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگی دارد.
رابطه ی بازدید کننده و شئ نمایشی به شرح زیر است:

۱-هر چه نسبت بازدید کنندگان به اشیاء نمایشی کمتر باشد، امکان تمرکز واینکه هر بازدیدکننده بتواند آزادانه با شئ نمایشی ارتباط برقرار کند،بیشتر می شود.

۲-در یک بازدید گروهی تماس نزدیک با شئ نمایشی بدون ایجاد مزاحمت برای سایر اعضاء گروه ممکن نیست. بازدیدکنندگان باید به ترتیبی گرداگرد شئ نمایشی قرار بگیرند که همگی فاصله شان تا آن مساوی باشد.

نورپردازی گالری ها

الف)نور پردازی طبیعی(نور روز)

به دلایل اقتصادی،فیزیولوژیکی و تنوع،این نور پردازی هنوز بهترین وسیله ی روشنایی است و اگر مسائل حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت،نور روز است.

جهت نور ممکن است از بالا (عمودی)یا از پهلو(افقی)باشد.مدت هاست که ارزش نور پردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود که امتیازات آن عبارتند از:
الف)نور پردازی از بالا روشی است راحت تر و ثابت تر در نور پردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای دیگر و درختان قرار می گیرد.
ب)نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشیاء به نمایش گذارده می تابد،قابل تنظیم است و تامین نور کافی و یکنواخت آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب یا انحراف بوجود می آورد.
ج)امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد.
د)با توجه به حذف پنجره ها و کاهش راههای ارتباطی،فضای نمایشگاه از امنیت بیشتری برخوردار شده و تمهیدات امنیتی نیز کاهش می یابد.

ب)نور پردازی جانبی(افقی)

اینگونه نور پردازی از طریق پنجره ها و نور گیر های معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام می شود.

پنجره ها و نورگیر ها معمولا یا در ارتفاعی که بازدید کننده قادر به دیدن محوطه ی بیرون باشد و یا در ارتفاعی بالاتر نصب می شود.
دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده،غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل وروشن می گزدد.

با این وجود،اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوار ها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند،نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند.

ج)نور پردازی مصنوعی

ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمایشگاهی بوده است.

نور مصنوعی از منابع نقطه ای یا خطی تامین می گردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل مقایسه نیست،لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکان پذیر است.

حرکت و دسترسی گالری ها:

حرکت و دسترسی قسمتی از امر ارائه و نمایش اشیاء وعامل مهمی در سازماندهی فضائی نمایشگاه است.زیرا بطور نظری هیچ فضایی در منطقه ی نمایش اشیاء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هیج راهرو یا راه پله ای نباید حرکت سیال در این منطقه را محدود کند.

دستیابی به این شرایط با اجتناب از مسائل روز امکان پذیر است.
الف)اجتناب از محدودیتهای با وقفه
ب)اجتناب از اختلاف سطوح زیاد

تنظیم شرایط محیطی

رطوبت،دما و نور باعث فرسایش اشیاء‌می گردند،دمای۱۵درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۶۰%برای اکثر نمایشگاهها مناسب می باشد.

رطوبت نسبی نباید کم و زیاد گردد و این مساله با اشیاء نمایشی ارتباط مستقیم دارد،ولی در کل رطوبت نسبی ۵۰% تا ۶% توصیه می گردد.

تهویه ی مطبوع

پیشرفت های علمی در امر خلق یک محیط مصنوعی،اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است.

در این شرایط ثابت،انعطاف پذیری و نظم را می توان در چهار چوب فضایی نمایشگاه تامین نمود.

از جمله دیوارهای خارجی می توانند کاملا بسته بوده و به خوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعه های نا مطلوب نوررر،می توان آنها را دقیق تر از نور روز بررسی و درمان کرد.

آکوستیک

کنترل وطراحی آکوستیک باید هماهنگ با سایر جنبه های طراحی ساختمان نمایشگاه انجام شود.

برای به حداقل رساندن نو فه ای که ناشی از نواحی و وسایل پر سر و صدا و شلوغ است،موقعیت ساختمان را باید در محلی ساکت و آرام پیش بینی نمود.

در صورتی که یک منبع نوفه ی جهت دار در نزدیکی ساختمان قرار گرفته باشد ،می توان از عملکرد های مقاوم تر به عنوان مانع استفاده کرد و عملکردهای حساس تر را در فاصله ی بیشتری از منبع نوفه قرار داد.

هماهنگی اصول آکوستیکی با خصوصیات معماری از یک سو مربوط به سبک معماری و سازماندهی فضایی آن می باشد و از سوی دیگر نیازمند توجه به خصوصیات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمایشگاه قرار می گیرد.

حریق

مقابله با حریق شامل مسئولیت حفظ متعلقات و حفاظت از بازدید کنندگان می باشد.

بدیهی است نخستین اقدامات مقابله با آتش باید با شناخت محل،خصوصیات مصالح ساختمانی،مراقبت های لازم در بناهای مجاور،انتخاب مصالح ساختمانی مقاوم و پیشگشری لازم انجام پذیرد.

بهتر است از به کار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئین و پوشاندن دیوارها خودداری شود.دقت بسیار باید به کار برد تا از اتصالات برق در سیستمهای الکتریکی خودداری شود.

 

طراحی معماری سالن آمفی تئاتر

در بخش نمایشی مھمترین فضاها آمفی تئاتر و گالری محسوب می شوندکه ضوابط طراحی خاصخود را دارند. آمفی تئاتر به عنوان فضایی جھت برگزاری جشن ها ، سخنرانی ها ، نمای فیلم ، تئاتر و کالس هایخاص مورد استفاده قرار می گیرد .
• این فضا به عنوان مرکزی جھت فعالیت های شھری نیز محسوب می گردد ، درنتیجه ابعاد و اندازه های انتخابی می بایستی جواب گوی تمامی گروه ها و فعالیت های مختلف باشد .
• نکاتی مانند تعمین تعادل بین فضا و حداکثر ظرفیت مراجعین ، دید خوب ، شرایط مناسب اکوستیکی و سیرکوالسیون مطلوب با درنظر گرفتن راه های فرار اضطراری و درب های خروج اضطراری می بایستیدر طراحی رعایت گردند .
• آمفی تئاتر عموما شامل فضاهای بلیط و اطلاعات ، سالن انتظار ، راهرو ، رخت کن ، سالن نمایش ،صحنه ، انبار و اطاق تعویض و گریم می باشد.

ساختار عمومی فضاهای نمایشی

ساختار عمومی فضاهای نمایشی می باید بر اساس سلسله مراتبی از فضاهای عمومی(مانند کارگاههای تولید نمایش و فضای کارمندان)استوار گردد و نحوه ی دسترسی به مجموعه فضای نمایشی و تردد در فضاهای داخلی آن با توجه به حریم محدوده فضایی بخشهای مختلف آن انجام گیرد.

ساختار فضایی اینگونه ساختمانها را با توجه به اصول هدایت کننده می توان به دو عرصه بیرونی و درونی تقسیم نمود:
الف)عرصه ی بیرونی فضای نمایشی:این عرصه به طور کلی ارتباط مستقیم با تماشاگران است.
ب)عرصه ی درونی فضای نمایشی:این عرصه شامل کلیه ی فضاهایی است که مربوط به امور نمایشی و اداری می شوند و از این رو با کارکنان و بازیگران ارتباط مستقیم دارند.

شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش

الف)تئاتر های دارای صحنه ی ایوانی که اینگونه تئاتر ها امکان نمایش فیلم را دارند.
ب)تئاتر های دارای صحنه ی میدانی که صحنه از هر سو با تماشاچیان احاطه شده در اینگونه تئاتر ها حداکثر عمق میدان تماشاگران ۶تا۷ ردیف است و در صورتی که جایگاه در یک سطح باشد،حداکثر تماشاگر از ۳۰۰الی ۴۰۰ نفر بیشتر نخواهد بود.
ج)تئاتر های دارای صحنه ی هلالی یا صحنه ی آزادجلو آمده.در این تئاتر ها صحنه به قلب جایگاه تماشاگران کشیده شده و ورودیها معمولا در پشت صحنه و یا در داخل جایگاه تماشاگران قرار دارند.
د)نوع دیگر از تئاتر که ترکیبی از موارد بالاست در دوران ماصر مورد توجه طراحان بوده است.

این نوع تئاتر با برخورداری از یک صحنه ی انعطاف پذیر برای تبدیل به شکلهای مختلف از خصوصیتی مستقل برخوردار است.

صحنه در اینگونه از تئاتر ها می تواند با جابجایی صندلی ها و قسمتهایی از کف به صورت ایوانی-میدانی و هلالی ظاهر شود.به اینگونه صحنه ها چند شکلی می گویند.

شیب سالن نمایش

در نمایشات تئاتری زنده معمولا از فاصله ی ۱۲ متری ،حالتهای احساسی صورت بازیگران قابل روئیت نیست و حرکت آنها نیز از فاصله ی بیشتر از ۲۰ متر نیز به خوبی دیده نمی شود.

برای تامین دید بهتر تماشاگران لازم است تا کف جایگاه شیب ملایمی داشته باشد و یا به صورت پله ای طراحی شود.میزان شیب در طبقه ی همکف جایگاه برای حفظ امنیت تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معلول که با صندلی چرخ دار حرکت می کنند،حداکثر ۱۰% است و شیب های بیشتر به صورت پله ای باید طراحی شوند که حداکثر آن ۳۵% است.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!